SEAT poodhalil chystanou novou generaci modelu Leon ve speciální maskovací fólii

this-is-how-the-new-leon-was-camouflaged_03_hq.jpg

Vývoj nového modelu je mnohaletým procesem, který vyžaduje intenzivní úsilí designérů a inženýrů. Jejich práce musí zůstat v naprostém utajení až do dne premiéry automobilu, který je jejím výsledkem. Nový SEAT Leon se několik dnů před svým oficiálním odhalením ukáže světu s maskováním inspirovaným modernismem a Barcelonou.

Od kubismu k modernismu

Kamufláž má svůj původ ve vojenské taktice, kterou používaly lodě během první světové války. Jejich maskovací nátěry byly tvořeny černo-bílými geometrickými vzory, schopnými zastřít skutečné tvary lodi a zmást nepřítele. "Říká se, že umělci, kteří navrhli tyto maskovací vzory, čerpali inspiraci z kubistických obrazů. Stejný princip se používá u maskování automobilů," říká Edgar Aneas, odborník na maskování vozidel.

Socha na kolech

V tomto případě se designéři společnosti SEAT z oddělení barev a materiálů nechali inspirovat mozaikovou technikou (trencadís v katalánštině) používající převážně kousky keramických dlaždic. "Nový SEAT Leon má silný charakter a je velmi obtížné ho zamaskovat, protože se jedná o sochu na kolech, která vyjadřuje emocionální podstatu značky SEAT. Barcelona je rodištěm Leonu a protože k ní máme velmi blízký vztah, hledali jsme inspiraci právě v tomto velkoměstě," vysvětluje Jordi Font, vedoucí vývoje barev a materiálů ve společnosti SEAT.

Od černé a bílé k celému spektru barev

Designéři z oddělení barev a materiálů stáli před výzvou upustit od obvyklého designu maskování. Proto uskutečnili několik předběžných testů. Dosavadní designy používaly vždy černou a bílou. Každá značka má svůj vlastní design a některé si ho dokonce patentují. "Je to poprvé, co jsme nepoužili konvenční kamufláž. Byla to výzva, protože hlavním cílem je zkreslit tvary automobilu. Pracovali jsme na několika způsobech, jak zastřít linie. Naše poselství je jasné - my jsme Barcelona, my jsme ze Středozemí a disponujeme celým spektrem barev. Chceme dát naší soše smysl," říká Jordi.

Maskování nanášené při teplotě 45 °C

Kamufláž má nejen estetickou funkci, ale musí také odolávat extrémnímu počasí a provozním podmínkám. Jako materiál se používá speciální litý vinyl, který těmto vlivům dokáže odolávat. "Automobily se maskují tak, aby mohly být testovány za různých povětrnostních podmínek, při teplotách pod bodem mrazu i během dlouhého působení přírodních živlů, deště a pouštní výhně. Tento vinyl je velmi odolným materiálem a má speciální vlastnosti, které brání jeho sloupnutí nebo degradaci," říká Edgar Aneas.

Pro tento model se spotřebovalo 20 metrů čtverečních vinylu. Části zakrývající okna a světlomety jsou mikroperforované, aby jimi mohlo procházet světlo. Posádka musí vidět ven, současně však nesmí být vidět dovnitř. Maskovací vinyl se nanáší zahřátý na 45 °C, aby dokonale přiléhal k povrchu karoserie.

Odklon od tradic

Před výrobou maskování nového modelu byly vypracovány studie, které definovaly nejvíce reprezentativní prvky vozidla a jeho hlavní změny. Čím chaotičtější je maskování, tím více zakrývá, takže je nutné patřičným způsobem rozčlenit linie a barvy. Nejsložitější části, které se potahují vinylem, jsou vnější zpětná zrcátka, výrazně tvarované díly a spoilery. A jaké nejvýznamnější součásti designu se musí maskovat? "Světlomety, tvary koncových svítilen, prolisy… Jedná se totiž o zásadní prvky automobilu, o naši DNA," říká Jordi Font.

youtube-resizer.png youtube-resizer-tablet.png