Nový model CUPRA Leon je zde! Poskytuje nejen sportovní výkony, ale také nejmodernější konektivitu

new-cupra-leon-10.jpg

Nový model CUPRA Leon je zde. Je prvním Leonem s logem značky CUPRA a nejúžasnějším zástupcem této modelové řady, který se kdy vyráběl, ale nová měřítka stanoví také v mnoha dalších ohledech.Hned na první pohled zaujme nepřehlédnutelným designem, jímž se odlišuje od konkurence, a srdce řidiče uchvátí již po prvních metrech vysokovýkonnými pohony. Nový model CUPRA byl vyvíjen s cílem stát se novým referenčním bodem ve svém segmentu.Nejnovější člen produktové řady CUPRA, která již zahrnuje úspěšný model CUPRA Ateca, převezme štafetu od předchozí generace, aby přispěl k dalšímu růstu značky a přivedl ji k nové úrovni úspěchu.,„Leon CUPRA je bestsellerem, aktuální generace bylo prodáno téměř 44 000 vozů,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva společnosti CUPRA. „Představením nového modelu CUPRA Leon upevníme postavení značky CUPRA a tímto vozem s výrazným charakterem jí dodáme novou identitu.“ CUPRA bude vždy usilovat o nejvyšší úroveň dynamiky a sportovních výkonů. Nový model CUPRA Leon se v duchu této jedinečné značky vyznačuje ještě větší atraktivitou, díky níž splní požadavky ještě náročnějších zákazníků. Nový model CUPRA Leon byl navržen, vyvinut a bude vyráběn v Barceloně, ve výrobním závodě Martorell.

Pohon: Sportovní výkony a orientace na budoucnost

Nový model CUPRA Leon nabízí široký výběr motorů od tradičních zážehových jednotek až po vysokovýkonný hybridní systém s možností vnějšího nabíjení. Zákazníci si tak mohou vybrat vozidlo, které nejlépe vyhovuje jejich požadavkům.

Vysokovýkonný externě nabíjitelný hybridní systém (eHybrid)

CUPRA poprvé kombinuje tradiční a vyspělé technologie ve vysokovýkonném hybridním pohonu s možností vnějšího nabíjení. Tato technologie dostupná pro karosářské verze hatchback i Sportstourer poskytuje zákazníkům výkony, které očekávají od vozidla s logem CUPRA, ale také v tomto segmentu dosud nevídanou hospodárnost.

Srdcem vysokovýkonného externě nabíjitelného hybridního systému je zážehový motor TSI 1,4 litru s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 250 N.m a elektromotor o výkonu 85 kW (115 k) napájený sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 13 kWh. Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy je 180 kW (245 k) a maximální točivý moment 400 N.m.

Pokud však řidič nespěchá, může využít výhradně elektrický pohon s dojezdem až 60 km (WLTP) a tímto elegantním způsobem cestovat městskými ulicemi nebo městskými centry s nulovými lokálními emisemi. Nabití akumulátorů nástěnnou nabíječkou je otázkou pouhých 3,5 hodiny (nebo šesti hodin z elektrické zásuvky 230 V v domácnostech).

Díky hospodárnosti externě nabíjitelného hybridního pohonu mohou emise CO2 klesnout pod hranici 50 g/km.

„Zařazením vysokovýkonného externě nabíjitelného hybridního pohonu do nabídky zesiluje úsilí značky CUPRA o elektrifikaci vysokovýkonného segmentu,“ řekl Axel Andorff, člen představenstva odpovědný za výzkum a vývoj značek SEAT/CUPRA. „Kombinace vyspělého spalovacího motoru a elektromotoru umožňuje neuvěřitelné zvýšení výkonů a intenzivní akceleraci.“

Zážehové motory TSI

Nový model CUPRA Leon bude k dispozici také se třemi verzemi zážehového čtyřválce TSI 2,0 litru s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Nabídka zahrnuje výkonové stupně 180 kW (245 k)/370 N.m a 221 kW (300 k)/400 N.m. Obě varianty se budou dodávat s pohonem předních kol a oběma druhy karoserie, hatchback i Sportstourer. Precizní přenos hnací síly s optimalizovanou ovladatelností podpoří elektronicky řízený samosvorný diferenciál (VAQ). Tento systém používá data z různých senzorů včetně úhlu otočení volantu, rychlosti otáčení kol a míry otáčení vozu kolem svislé osy. Výsledkem je ještě větší pocit jistoty a stability při dynamické jízdě.

Zákazníci si však budou moci objednat ještě jednu verzi. Nejvýkonnější motor pro tuto modelovou řadu nabídne 228 kW (310 k)/400 N.m, a bude pohánět výhradně verzi Sportstourer s pohonem všech kol 4Drive. CUPRA Leon Sportstourer se systémem 4Drive, který nepřetržitě sleduje provozní podmínky a povely řidiče, aby byla potřebná hnací síla přenášena na správná kola přesně v okamžiku, kdy je to zapotřebí, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Všechny verze pohonu těží z výhod dvouspojkové převodovky DSG, díky níž je řazení ještě rychlejší a plynulejší. Technologie „shift-by-wire“ realizuje řazení na základě elektronických signálů, bez mechanického propojení páky voliče a převodovky. Toto konstrukční řešení zvyšuje hospodárnost, ale také zpřístupňuje novou dimenzi zážitků a potěšení při řízení vozidla. A pokud si řidič žádá ještě intenzivnější interakci se svým vozem, skvěle mu k tomu poslouží páčky pro manuální řazení umístěné na volantu.

Podvozek: Nepřekonatelné jízdní vlastnosti

Zákazníci od modelů CUPRA očekávají osobité dynamické výkony na základě instinktivního propojení mezi systémy pohonu a podvozku. Zcela nový model CUPRA Leon navazuje na tuto filozofii značky  specifickým nastavením podvozku a řízení, které nabízí nejpreciznější a nejpodmanivější zážitky z jízdy bez ohledu na zvolený motor. Model CUPRA Leon je vybaven progresivním řízením, jež poskytuje vozidlu maximální agilitu dokonce i v nejnáročnějších situacích a řidiči dává optimalizovanou zpětnou vazbu. CUPRA Leon dokáže reagovat na změny jízdního stylu a stavu vozovky díky systému adaptivních tlumičů DCC. Změny nastavení tlumičů jsou otázkou milisekund, aby si mohl řidič za všech okolností užívat opravdového potěšení z jízdy. Řidič si může přizpůsobovat dynamické vlastnosti modelu CUPRA Leon vlastním preferencím prostřednictvím čtyř různých jízdních režimů: Comfort, Sport, CUPRA a Individual. Uvedené jízdní režimy mění charakter vozidla od automobilu pro každodenní cestování až po opravdu sportovní kompaktní vůz. Nový model CUPRA Leon tak dokáže nabídnout širokou škálu vlastností, jimž může konkurovat jen nemnoho modelů v segmentu. Změna nastavení jízdních režimů je nyní ještě snadnější díky posuvnému ovládacímu prvku DCC. Díky tomu si řidič může nastavit vše přesně podle svých představ, a to zejména v režimu Individual.

Systém DCC poskytuje řidiči přímou kontrolu nad jízdní charakteristikou vozidla, ale základem vynikajících jízdních vlastností je samotná konstrukce podvozku modelu CUPRA Leon, která zahrnuje vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Specifické nastavení pružin a tlumičů dokáže skloubit zdánlivě protichůdné požadavky na komfort při každodenním cestování a na pohotové reakce při dynamické jízdě. Zcela nový model CUPRA Leon je podmanivý jistotou, kterou řidiči poskytuje nejen podvozek, ale také brzdová soustava Brembo, jež umožňuje intuitivní řízení vozu jak na vjezdu do zatáčky, tak i na výjezdu ze zatáčky.

Dynamické vlastnosti zcela nového modelu CUPRA Leon jsou podpořeny optimalizací vnějších rozměrů.

Šířka nového vozu byla u 5dveřové verze zmenšena o 16 mm na 1800 mm. Vnější výška je o 3 mm nižší (1456 mm), zatímco rozvor byl prodloužen o 50 mm na 2686 mm, což umožnilo zvětšit nabídku prostoru pro cestující vzadu a zvýšit stabilitu. CUPRA Leon má vnější délku 4368 mm (+86 mm). Nový model CUPRA Leon ve verzi Sportstourer má vnější délku 4642 mm (+93 mm), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1448 mm (-3 mm). Rozvor je 2686 mm, což je o 50 mm více než u předchozí generace.

CUPRA Leon má v porovnání s běžným modelem Leon o 25 mm nižší světlou výšku na přední nápravě a o 20 mm nižší světlou výšku na zadní nápravě. Výsledkem je ještě nižší těžiště a sportovnější charakter. V nejvýkonnější verzi Sportstourer jsou jízdní vlastnosti optimalizovány systémem pohonu všech kol 4Drive. Nejnovější generace elektrohydraulicky ovládané vícelamelové mezinápravové spojky reguluje rozdělování hnací síly mezi obě nápravy s cílem maximalizovat trakci a jízdní výkony.

Systém je uložen před rozvodovkou zadní nápravy, což zlepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravy, snižuje setrvačné síly a zkracuje reakční dobu. Nový model CUPRA Leon dokáže díky tomu reagovat na změny jízdních podmínek s ještě větší jistotou.

Vnější design: Evoluce sportovního charakteru


Nový model CUPRA Leon přebírá evoluční přístup sesterského modelu SEAT Leon, na první pohled však dává najevo, že je vysokovýkonným automobilem vyvinutým pro automobilové nadšence. Logo CUPRA je hrdě umístěno na masce chladiče a pod ní přispívá k asertivnějšímu vzhledu velký přední spoiler společně s většími otvory pro přívod vzduchu. Dynamický dojem umocňují boční prahy a tmavě chromované detaily, včetně rámečku masky chladiče, ozdobných prvků na předním blatníku a vnějších zpětných zrcátek, kontrastují s barvou karoserie. Výsledný vzhled vyjadřuje emocionální náboj a odvahu nového modelu CUPRA Leon.

Významným faktorem pro skvělý celkový dojem je také paleta nabízených barev karoserie, která zahrnuje čtyři nemetalické a metalické laky (bílá Candy, Magnetic Tech, černá Midnight a stříbrná Urban). Model CUPRA Leon bude kromě toho nabízen také se dvěma speciálními laky (červená Desire a šedá Graphene) a se dvěma matnými laky (matná Magnetic Tech a matná modrá Petrol). Exkluzivní matné laky dodají celkovému vzhledu ještě více elegance a charakteru.

Vnější design umocňují nepřehlédnutelná 19“ kola z lehké slitiny v exkluzivním designu CUPRA, která jsou nabízena v odstínu mědi nebo v barvě s diamantovým efektem. Verze o výkonu 245 k je sériově vybavena 18“ koly z lehké slitiny, zatímco ostatní varianty mají 19“ kola. Skrze kola jsou viditelné měděné třmeny brzd Brembo s brzdovými kotouči o průměru 370 mm. Zákazníci si mohou individualizovat vzhled svého vozu výběrem z šesti různých designů kol.

„Design modelu CUPRA Leon je výsledkem kombinace atletické fyziognomie a okouzlující elegance. Oba prvky jsou v takovémto automobilu nezbytné a vzájemně se doplňují,“ řekl Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značek SEAT/CUPRA. „Jeho plynulé, ladné linie a dobře vytrénované svaly dokonale odrážejí zážitky z jeho řízení. Ty lze popsat jako čistou radost, které prostě nelze odolat.“

Na zádi přitahují pozornost zadní svítilny v celé šířce vozu. Sportovní estetický dojem zesilují koncovky výfuku (dvě u méně výkonných verzí, čtyři u výkonnějších variant), difuzor a spoiler. Řada vnějších detailů slouží nejen estetickému dojmu, ale plní také důležité aerodynamické funkce. Díky nim má CUPRA Leon optimalizovanou aerodynamiku s nižším aerodynamickým odporem vzduchu, který zvyšuje hospodárnost a zlepšuje jízdní výkony. V porovnání s předchozím modelem se podařilo vylepšit aerodynamiku zcela nového modelu CUPRA Leon o 8 %.

Vnitřní design: Ušlechtilost, komfort a praktičnost

Dříve než cestující nastoupí do vozu, přivítá je uvítací osvětlení CUPRA promítáním loga na zem. Zcela nový model CUPRA Leon tak již před jízdou naznačuje, že je výjimečným vozem. Interiér zřetelně vyzařuje charakter vozu sofistikovaným sportovním designem. Jakmile řidič usedne do anatomicky tvarovaného sedadla, uchopí volant CUPRA s tlačítkem pro spuštění motoru a voličem jízdních režimů CUPRA a pohlédne na digitální panel přístrojů (Digital Cockpit), okamžitě pochopí, že bude řídit odlišný druh automobilu.

Pozornosti řidiče neunikne ani velký 10“ displej informačního a zábavního systému, který přemístil ovládací prvky na dotykový displej. Tím se zmenšil počet fyzických tlačítek, což přispělo k elegantnějšímu, modernějšímu vzhledu. Pocit přehlednosti umocňuje v interiéru elektronický volič převodovky DSG, který ponechává na středové konzole více volného prostoru.

Decentně dramatický náboj dodávají interiéru ozdobné prvky v odstínech mědi a tmavého chromu. Mezi nejnápadnější doplňky patří sofistikovaná ozdobná obložení z kartáčovaného tmavého hliníku na přístrojové desce a výplních dveří, osvětlené prahové lišty CUPRA vpředu a barevně sladěné čalounění sedadel a výplně dveří.

Atmosféru v interiéru určují také sedadla, která si zákazníci vyberou. K dispozici jsou různé druhy anatomicky tvarovaných sedadel. Standardní verze, „Sharp Code CUPRA Tech“, nabízí čalounění tkaninou  s umělou kůží na bočních polštářích. Varianta „Genuine CUPRA Timeless“ zahrnuje čalounění černou kůží a systém elektrického nastavování polohy s pamětí. Tato varianta se dodává také v barevném odstínu modrá Petrol, který se objevuje také na přístrojové desce.

Interiér nového modelu CUPRA Leon je mnohem velkorysejší než dosud. Řidiči i ostatním cestujícím poskytuje více prostoru díky větším vnějším rozměrům vozidla. Objem zavazadlového prostoru verze Sportstourer vzrostl o 30 litrů, což ještě více zvyšuje atraktivitu modelu CUPRA Leon. Interiér je zaměřený na řidiče, který si tak může užívat podmanivé výkony Leonu, je však také dostatečně komfortní a praktický pro zvládání každodenního života bez kompromisů.

Nový model CUPRA Leon: Osvětlovací technika

Nový model CUPRA Leon posouvá ve svém segmentu hranice možného vyspělou osvětlovací technikou pro vnější i vnitřní osvětlení. Inženýři a designéři použili vyspělé osvětlovací systémy ke zvýraznění dynamického designu, ale také ke zvýšení bezpečnosti. Nechybí však ani detaily, které potěší. Například stisknutím tlačítka na klíčku se vnější světla roztančí v rámci uvítací ceremonie.

Použití techniky LED pro všechny osvětlovací funkce předních světlometů vylepšuje viditelnost, a to dokonce i za největší tmy. Vnější zpětná zrcátka nesou ukazatele směru LED s funkcí uvítacího osvětlení, která po odemknutí vozidla pozdraví řidiče a cestující promítáním loga „CUPRA“ na vozovku. Design nového modelu CUPRA Leon je zvýrazněn zadními svítilnami v celé šířce vozu. Záď je díky tomu pro ostatní účastníky silničního provozu nepřehlédnutelná. Nový Leon disponuje rovněž dynamickými ukazateli směru, které ještě zřetelněji  ukazují zamýšlenou změnu směru jízdy, čímž zvyšují bezpečnost silničního provozu. Není to však jen exteriér, u něhož vývojový tým využil flexibilitu a funkčnost techniky LED.

Nová generace modelu Leon zpříjemňuje pobyt v interiéru a dodává mu ještě vytříbenější charakter systémem dekoračního osvětlení LED, které obklopuje řidiče a cestující. Systém zajišťuje nejen funkci dekoračního osvětlení, ale také řadu důležitých funkcí, jako je upozorňování na překážky v oblastech slepého úhlu nebo asistent pro vystupování.

Konektivita: Trvalé spojení

Nový model CUPRA Leon posouvá sportovní výkony a vizuální přitažlivost na novou úroveň, zatímco jeho digitalizovaná a bezpečnostní technika splňuje již dnes požadavky budoucnosti. Inženýři a designéři vybavili vůz systémy, díky níž vysokovýkonný model CUPRA Leon vyčnívá z davu a nabízí zákazníkům nové zážitky.

Digitální panel přístrojů (Digital Cockpit) si mohou řidiči individualizovat. CUPRA Leon nabízí nad rámec běžných režimů zobrazování Sport View, které bylo vyvinuto specificky značkou CUPRA. Hlavní roli v něm hrají informace o otáčkách, točivém momentu, výkonu, plnicímu tlaku a zrychlení. Všechna zobrazení jsou ještě lépe čitelná, současně však zvyšují také emocionální náboj.

Digitální panel přístrojů je doplněn sériově dodávaným 10“ displejem informačního a zábavního systému, jehož kvalita zobrazování je porovnatelná s displeji Retina. Navigační systém používá mapy ve formátu 3D doplněné o aktuální dopravní zpravodajství z internetu. Počet fyzických ovládacích prvků byl minimalizován, přičemž uživatelé mají na výběr také ovládání pomocí hlasových pokynů a gest. Systém Full Link zajišťuje kompatibilitu s uživatelským rozhraním Apple CarPlay (bezkabelové) a Android Auto. Zákazníci si tak mohou brát s sebou své digitální světy, ať jedou kamkoli.

Uživatelé si musí jen připojit svůj telefon k vozidlu prostřednictvím vstupu USB nebo rozhraní Bluetooth, aby mohli používat své aplikace. Kontakty, hudba nebo mapy – to vše je snadno, intuitivně a bezpečně přístupné prostřednictvím displeje a ovládacích prvků vozidla. Hlasové ovládání je bezesporu jedním z nejpřirozenějších způsobů interakce s technickými zařízeními a navíc se jím minimalizuje riziko ztráty koncentrace na řízení, protože řidič nemusí odvracet zrak od dění na silnici. Tento způsob ovládání je mimořádně atraktivní pro uživatele, kteří jsou již zvyklí na domácí asistenty ze světa spotřební elektroniky. Hlasové ovládání v modelu CUPRA Leon umožňuje uživatelům vstupovat do interakce s informačním a zábavním systémem pomocí hovorové řeči – systém reaguje na vyslovení mezinárodního slova „Hola“ dvakrát za sebou. Pomocí hlasového ovládání lze bezpečněji a snadněji ovládat navigační systém nebo vyhledávat hudbu. Aplikace Connect přináší internetové služby přímo do vozidla díky integrované kartě SIM. Služba umožňuje zákazníkům stahovat aplikace, poslouchat internetové rozhlasové stanice a rozšiřovat funkčnost vozidla.

A pokud jsou uživatelé mimo své vozidlo, mají přístup k informacím o vozidle, včetně provozních dat, informací o parkování, stavu vozidla, nebo si mohou nastavit upozornění na překročení rychlosti jízdy pomocí aplikace na chytrém telefonu.  A pro vysokovýkonnou externě nabíjitelnou hybridní verzi jsou k dispozici další funkce. Řidiči u ní mohou na dálku ovládat nabíjecí proces nebo klimatizaci. Integrovaná karta SIM také zvyšuje bezpečnost uživatelů, kteří mohou využít službu eCall. Dojde-li k nehodě, vozidlo může navázat přímé spojení se záchrannými službami, a to buď manuálně, nebo automaticky. Pokud by došlo k nejhoršímu, usnadní vozidlo zásah záchranářů předáním důležitých dat včetně polohy vozu, typu motoru a počtu cestujících. Zcela nový model CUPRA Leon zahrnuje také indukční nabíjení pro přenosná zařízení v souladu se standardem Qi.

Bezpečnost: Maximální ochrana

Přestože je CUPRA synonymem sportovních výkonů, nenechává bez pozornosti ani další aspekty automobilové konstrukce. Nový model CUPRA Leon je díky tomu nejbezpečnějším vozidlem v historii značky. K tomu přispívá především rozsáhlá výbava bezpečnostními a komfortními asistenčními systémy, které usnadňují každodenní provoz a zvyšují jeho bezpečnost. Mezi nejvýznamnější bezpečnostní prvky patří předvídavý adaptivní tempomat, asistent pro stav nouze 3.0 (Emergency Assist), asistent pro automatizovanou jízdu (Travel Assist), asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist) a asistent pro vystupování (Exit Assist).

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) pomáhá řidiči udržovat konstantní rychlost při zachování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Vyšší vývojový stupeň, ACC Predictive, používá informace kamerového senzoru a navigačního systému k předvídavému přizpůsobování rychlosti v závislosti na aktuálních rychlostních limitech a průběhu trasy pro ještě plynulejší jízdu. Asistenční systémy Side Assist a Exit Assist detekují vozidla v oblasti slepého úhlu a kromě toho poskytují upozornění na nebezpečí při vystupování ze zaparkovaného vozu. Tím lze zabránit kolizi s projíždějícím vozidlem nebo cyklistou. V husté dopravě eliminuje zatížení stresem asistent pro jízdu v dopravních kolonách (Traffic Jam Assist), který řídí vozidlo v jízdním pruhu, udržuje dostatečnou vzdálenost od vozidla vpředu, brzdí, zrychluje a ve spojení se systémem Lane Assist Plus dohlíží na to, aby jel vůz CUPRA Leon uprostřed jízdního pruhu. Jednou z nejvýznamnějších novinek je asistent pro stav nouze (Emergency Assist), který sleduje, zda se řidič věnuje řízení, a v případě rozptýlení pozornosti aktivuje vizuální a akustické upozornění. Pokud řidič nereaguje, vydá systém pokyn ke krátkému přibrzdění. Jestliže se ani pak nic nezmění, vozidlo zastaví a aktivuje výstražná světla. CUPRA Leon pak může pomocí systému eCall přivolat záchranné služby.

youtube-resizer.png youtube-resizer-tablet.png